Mata pelajaran : Bahasa Malaysia
Tahun/Kelas : 3 Teratai
Tarikh : 12 Oktober 2011
Masa : 8.40 – 9.40 pagi
Bilangan pelajar : 32 orang
Tema : Kisah dan Teladan
Tajuk : Sang Semut dan Sang Gajah.
Pengetahuan sedia ada : Murid pernah mendengar cerita bertemakan
kisah dan teladan.
kisah dan teladan.
Objektif P & P : Pada akhir pengajaran murid dapat :
i. Membaca dengan sebutan yang betul dan intonasi
yang sesuai.
yang sesuai.
ii. Menggunakan kata hubung yang sesuai.
iii. Menjawab soalan pemahaman dengan betul.
Kemahiran : Fokus Utama
5.3 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan
dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami
perkara yang dibaca.
dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami
perkara yang dibaca.
Aras 1
ii) Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks
yang dibaca.
yang dibaca.
Fokus Sampingan
8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan
ayat majmuk.
Aras 2
ii) Menyusun perkataan untuk membina ayat tunggal
Nilai Murni : Hormat-menghormati dan baik hati.
Alat Bantu Mengajar : Komputer riba, LCD, speaker dan lembaran
kerja.
kerja.
Sistem Bahasa
Tata bahasa : Kata hubung (tetapi, dan ,kerana, walaupun)
Kosa kata : menggigit, memijak
Pengisian Kurikulum
a. Ilmu : Pendidikan Moral, Sains, Pendidikan Islam
Langkah | Isi pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan |
Set Induksi ( 5 minit ) | - Murid diperkenalkan tajuk pelajaran hari ini. - Murid bercerita cerita yang pernah didengar | - Guru bercerita di hadapan kelas. - Murid dipilih untuk menyambung cerita. | KB : - mencetus idea |
Langkah 1 15 minit | Mendengar cerita bertemakan kisah dan teladan bertajuk Sang semut dan Sang Gajah. | i. Guru memaparkan video mengenai cerita semut dan gajah. ii. Murid menonton sambil mendengar cerita tersebut. iii. Murid membaca petikan teks yang dipaparkan. | KB : - menjana minda Nilai murni : - baik hati BBM : - Komputer riba - LCD - Speaker |
Langkah 2 10 minit | Menjawab soalan pemahaman | i. Guru membaca soalan yang dipaparkan. (Soalan 1 hingga 8) ii. Murid mencari dan menjawab soalan tersebut bersama – sama. | KB : - mencetus idea Nilai murni : - kerjasama |
Langkah 3 10 minit | Bersoal jawab tentang ayat tunggal dan menerangkan perbezaan ayat tunggal dan ayat majmuk. | i. Guru meminta murid memberikan contoh ayat tunggal. ii. Guru memaparkan aktiviti membina ayat tunggal dan meminta murid memberi jawapan. | KB : - membanding beza Nilai murni : - baik hati |
Langkah 4 10 minit | Guru menerangkan tentang penggunaan kata hubung dengan mengaitkan ayat tunggal yang telah dipelajari | i. Guru meminta murid mengeja perkataan seperti lalu, kerana dan tetapi. ii. Murid diminta membina ayat menggunakan kata hubung. iii. Guru memaparkan aktiviti dan meminta murid mencari jawapan. iv. Murid membuat latihan yang terdapat di dalam buku aktiviti. | KB : - menjana minda BBM : - Lembaran kerja |
Langkah 5 5 minit | Aktiviti pengayaan. - Menamakan binatang dan makanan masing – masing. - Mengeja perkataan | i. Guru memaparkan aktiviti ‘Teka siapa saya’ dan ‘Teka makanan saya’. ii. Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan. iii. Aktiviti dijalankan secara pertandingan. Kumpulan yang berjaya memberi banyak jawapan betul akan dikira pemenang. | KB : - mencetus idea Nilai murni : - kerjasama - hormat- menghormati |
Langkah 6 Penutup 5 minit | Menyanyi lagu yang ada kaitan dengan binatang. Tajuk lagu- Bangau oh Bangau | i. Murid menyanyi beramai-ramai mengikut lagu yang diperdengarkan oleh guru menggunakan paparan perisian kursus tersebut. ii. Murid menyanyi mengikut kumpulan masing – masing sambil membuat gerakan. | BBM : - Komputer riba - LCD - Speaker Nilai murni : - kerjasama |